سرویس انژکتور با انژکتورشور

در ایران انژکتور جزو قطعات حساس خودرو تقسیم بندی میشود هر چند در حالت عادی ممکن است انژکتور بدون مشکل چند 10 هزار کیلومتر کار کند. یکی از علل خرابی انژکتور در خودروهایی که در کشورمان کار میکنند ناخالصی های فیزیکی موجود در بنزین است. این ناخالصی ها گاهی آنقدر ریز هستند که از فیلتر اولیه نصب شده بر روی پمپ بنزین و حتی فیلتر بنزین عبور میکنند و به انژکتور میرسند. انژکتورها دارای یک فیلتر بسیار ظریف هستند که سوخت پیش از ورود به مجموعه انژکتور از آن عبور میکند تا برای آخرین مرتبه هرگونه ناخالصی داخلی آن پاک شود. این فیلتر بسیار ظریف بوده و ممکن است به مرور در اثر ذرات معلق داخلی بنزین بگیرد. به علاوه گاهی ذراتی کوچک و یا محلول در بنزین از این فیلتر عبور میکنند که بعداً می توانند بر روی سوراخ ریز خروجی انژکتور و یا فاصله میان سوزن انژکتور و دهانه آن رسوب کرده و میزان پاشش انژکتور را کم کنند. در این شرایط با توجه به اینکه یک خرابی مکانیکی رخ داده است، ECU خودرو متوجه مشکل نمیشود و مدت زمان پاشش سوخت تغییر نمی کند اما این انژکتور به دلیل آنکه نمیتواند سوخت کافی را به بیرون بپاشد باعث ضعف توان موتور میشود. یکی دیگر از منابع آلودگی انژکتور، اجزای مومی بنزین است که نمیتوان آن را ویژه بنزین ایران دانست و کم و بیش در تمامی کشورها دیده میشود. این ذرات در زمان روشن بودن موتور به دلیل گرمای اطراف انژکتور به سرعت آب و سپس بخار میشوند اما پس از آنکه موتور خودرو خاموش شده و انژکتور سرد میشود بر روی بخش های داخلی و خروجی انژکتور می نشینند و به مرور تشکیل رسوبی را میدهد که شکل، جهت و میزان پاشش سوخت انژکتور را تغییر میدهد و بدنه انژکتور را نیز کثیف می کنند. به طور کلی انژکتور نیز مانند بسیاری دیگر از بخش های خودرو طول عمر مشخصی داشته و تعویض دورهای آن به خصوص در صورت بروز پدیده رسوب توصیه میشود چرا که انژکتور ساختار بسیار ظریفی دارد و این رسوبات بر کارآیی آن اثرات نامطلوبی بر جای می گذارند. از سوی دیگر شست وشوی انژکتور نیز باید به روش صحیح انجام شود. در ابتدا بهتر است انژکتورها به وسیله دستگاه انژکتورشور که به این منظور طراحی شده است تحت آزمون قرار گیرند تا میزان و کیفیت پاشش سوخت آنها ارزیابی شود. در مرحله بعد شست و شوی انژکتور انجام میگیرد تا اثر مناسبی بر جای بگذارد. در نهایت تعمیر کار باید در زمان بستن اورینگ های بالا و پایین انژکتور دقت کند تا از نشتی های احتمالی جلوگیری شود.

منبع:http://www.taknaz.ir