موارد ایمنی در استفاده از جرثقیل برجی
1- تحت شرايط استاتيک، وزن بار متصل به جرثقيل طبق جدول بار نبايد از 67 درصد ميزان بار واژگوني فراتر رود.
2- در شرايطي که باد مي وزد، وزن بار متصل به جرثقيل ، طبق جدول بار، نبايد از 77درصد ميزان بار واژگوني فراتر رود.
3- پايداري اين جرثقيل ها بستگي به طول بوم، طول بوم کمکي يا ترکيبي از هر دو، استقرار وزنه هاي تعادلي و ارتفاع برج دارد و جدول بار اين گونه جرثقيل ها طبق موارد ذکر شده توسط سازنده تنظيم مي شود.
4- نيروهاي ناشي شده از سرعت و جهت باد وارد بر جرثقيل، بر پايداري دستگاه تأثير فراواني دارند.
5- در صورت حرکت جرثقيل با بار، تأثير نيروهاي وارده بر دستگاه بايد در تعيين ميزان بار مجاز اعمال شوند.
6- آغاز واژگوني جرثقيل هنگامي است که جمع جبري نيروهاي واژگوني با جمع جبري نيروهاي پايداري دستگاه برابر مي شوند.
7- جدول بار اين گونه جرثقيل ها بايد خوانا، با دوام و واضح بوده و در دسترس راننده قرار داشته باشد.
8- جدول بار جرثقيل مختص به همان جرثقيل است و از جابه جايي جداول بار دستگاه ها بايد خودداري شود.
9- الزامات تعيين پايداري عقب دستگاه عبارتند از:
- طول بوم در حداقل ممکن بکار رود. تاورکرين پتن
- بوم يا Trolley در حداقل شعاع کاري قرار داشته باشند.
- جرثقيل بدون بار باشد.
- جرثقيل در حالت تراز قرار داشته باشد.
10- در صورتي که جرثقيل تعمير شده و يا اصلاحاتي روي آن انجام گرفته تنها توسط سازنده اصلي يا فرد مجاز تست و راه اندازي گردد.
11- کليه مدارک ،اسناد تعمير، نگهداري و بازرسي از دستگاهها بايد مستندسازي شود.
12- موقعيت و نصب صحيح وسايل نشانگر، اهميت زيادي در ايمني اين نوع جرثقيل ها دارد.
13- موقعيت، نصب و تنظيم صحيح شيرهاي ايمني فشار باد يا هيدروليک نقش مهمي در ايمني دستگاه دارد.
14- مکانيزم بالابر بار در اين نوع جرثقيل ها بايد به کلاچ موتور مجهز باشد.
15- جرثقيل هاي با موتور الکتريکي بايد سيستم هاي کنترل کننده ي سرعت داشته باشند.
16- قلاب اين گونه ها جرثقيل ها بايد داراي ضامن ايمني باشد.
17- زماني که قلاب در پايين ترين وضع ممکن قرار دارد، بايد حداقل دو دور کامل سيم بکسل در درام بالابر باقي بماند.
18- انتهاي سيم بکسل درام طبق توصيه ي سازنده بايد به درام وصل شود.
19- لبه ي درام جمع کننده ي سيم بکسل بايد از آخرين دور سيم بکسلي که به دور آن پيچيده شده 13 ميلي متر بالاتر قرار داشته باشد.
20- قطر درام از 18 برابر قطر اسمي سيم بکسلي که به دور آن پيچيده شده نبايد کمتر باشد.
21- در اتاق راننده بايد تجهيزاتي براي متوقف کردن چرخش درام هنگام بالا يا پايين آوردن بار موجود باشد.
22- براي کنترل درام، نشانگرهاي چرخش آن بايد در دسترس راننده باشد.
23- انواع ترمزهاي موتوري، ترمزهايي با جريان گردابي، مکانيکي، پنوماتيکي يا هيدروليکي به منظور کنترل سرعت بار در نظر گرفته شده است.
24- ترمز هاي خودکار نيز در مواقعي که ترمزهاي موتوري عمل نکند براي کنترل سرعت بار در اين جرثقيل ها در نظر گرفته شده اند.
25- براي کنترل بار، زماني که ساير ترمزها از کار افتاده باشند، علاوه بر ترمزهاي ذکر شده، ترمزهاي دستي نيز وجود دارد.
26- سطح تماس کنترل هاي پايي نبايد لغزنده باشد تا اپراتور به راحتي بتواند حرکت بار را مهار کند.
27- شيارهاي قرقره ي بالابر بايد از سطح آسيب ديده عاري باشد تا باعث صدمه به سيم بکسل نشود.
28- شعاع مقطعي انتهاي شيار قرقره به گونه اي طراحي شده است که سيم بکسل به راحتي و بدون درگيري از آن عبور کند.
29- نواحي قابل دسترسي در جرثقيل هاي برجي بايد تميز و عاري از روغن، گريس و هرگونه مواد ضايعاتي نگه داشته شود تا خطر سرخوردن و افتادن ايجاد نکند.همچنين کابين جرثقيل بايد عاري از مواد قابل اشتعال نگه داشته شود.
30- پس از نصب جرثقيل و هنگام عمليات باربرداري توسط دستگاه،ناظر عمليات از نواحي قابل دسترس جرثقيل نسبت به وجود مواد اضافه رها شده در روي سکوهاي کاري بازديد به عمل آورده و در صورت وجود آنها را خارج مي کند تا خطر سقوط به پايين ايجاد نکند.
31- پرسنل تعمير و نگهداري و راننده ي جرثقيل براي جابه جايي ابزار دستي هنگام بالا يا پايين از دستگاه بايد از کوله پشتي هاي مخصوص استفاده نمايند. لازم به ذکر است براي بالابردن ابزارآلات و بارها سنگين تر از حداکثر بارمجاز، براي جابه جايي دستي ( با کمک طناب و قرقره ) 25 کيلوگرم است.
32- محل اتصال جرثقيل برجي به زمين (پايه) براي جلوگيري از ورود افراد متفرقه بايد توسط نرده هاي چوبي يا فلزي تا ارتفاع دو متر حفاظ گذاري شود. نرده هاي حفاظتي بايد قفل داشته باشند و کليد آن در دست اپراتور و ناظر عمليات باشد. علائم هشدار دهنده و ايمني مانند خطر سقوط اشياء بايد در محل نصب شود.
33- نردبان هاي دسترسي به جرثقيل برجي بايد طبق استاندارد و توصيه سازنده بوده و فاصله عمودي بين دو پاگرد پشت سرهم بيش از 6 متر نباشد.
34- طول طناب کمربند ايمني (براي بالا رفتن از نردبان) تا محل اتصال به طناب مهار عمودي، حداکثر 30 سانتيمتر است .
35- براي جلوگيري از آسيب ديدگي سيم بکسل، پيچيدن سيم بکسل بايد بدون شل شدگي و در خطي مستقيم از قرقره ي مربوطه به درام بالابر انجام شود. استفاد از پيچنده موتوري براي انجام کار توصيه مي شود (روش دستي به دليل احتمال پيچيده شدن نامنظم،ناايمن است).
36- نصب نورافکن، روشنايي و علامت هاي ديد در شب در جرثقيل برجي بايد به گونه اي باشد که نيروهاي ديناميک و نيروهاي ناشي از باد باعث افتادن آنها نشده و کابل هاي برق آن نيز به گونه اي قرار بگيرد که آسيب نبيند. ضمنا خطر افتادن و برق گرفتگي نيز ايجاد نکند. نورافکن هاي نصب شده در اين جرثقيل ها در محدوده 400 الي 600 وات مي باشد.
37- در موقع بروز هر گونه حادثه بايد هماهنگي هاي لازم با تيم امداد و نجات انجام شود. مانورهاي مختلف امداد به طور پيوسته انجام پذيرد و افراد کاملا با شرايط اضطراري آشنا شده و تجهيزات لازم در اختيار نفرات قرار گيرد.
38- داخل کابين راننده حتما يک عدد کپسول آتش نشاني شارژ شده و کيف کمک هاي اوليه موجود باشد.
39- تمام قسمت هاي گردنده و دوار مانند شفت ها و ... بايد براي جلوگيري از خطر گيرکردن اندام و اعضا به خوبي پوشانده شوند.
40- سطوح فلزي (راه پله ، نردبان و ...) آجدار و ضدلغزش باشند.
41- ميدان ديد راننده بايد کاملا وسيع بوده و راننده بتواند به وضوح منطقه ي عمليات را مشاهده کند.
42- راننده بايد از سلامتي کامل جسماني و رواني برخوردار بوده و ضمنا از کار در ارتفاع نترسد.
43- از قرار دادن موانع و اشيا در ميدان ديد راننده تا حد ممکن خودداري شود.
44- زماني که جرثقيل هاي برجي در نزديکي فرودگاه ها و مناطق مشابه آن مستقر مي شود براي جلوگيري از خطر بر
خورد هواپيماها، چراغ هاي هشدار دهنده قرمز رنگ چشمک زن که شدت روشنايي آنها 10کاندلا است در بالاترين نقطه ي اين جرثقيل ها، نصب مي شوند.